Vakantie in Zweden

Helsingør

Touren ten zuiden van Klippan

Treffen van de Zweedse Land Rover Club

Meest bijzondere voertuig van het treffen

Kampement

Laadklep is tevens tafel

Schade. Gebroken kilometertellerkabel

Greenlanen naar Nybro

Jubileum convooi door het centrum van Mönsterås

Static show in Mönsterås

Balanceren op het markplein in Mönsterås

Touren ten noord-westen van Vrigstad

Greenlanen in m´n uppie

Centrum van Ystad

Op de camping in Trelleborg

Het verhaal bij de vakantie

Zondag ochtend met frisse moed en goede zin vertrokken. Prachtig weer. Het schoot allemaal lekker op. Weinig verkeer op de snelwegen. Tot ik bij Osnabrück de Autobahn 1 richting Hamburg opdraaide. File. Wegwerkzaamheden waar op zondag natuurlijk niks gebeurde maar al die zondagsrijders zorgden wel voor een flinke file. Over een stukje van een kilometer of 13 heb ik bijna anderhalf uur gedaan. En het was warm, zeer warm. De achterkant van de softtop had ik dicht omdat ik wat losse dingen in de laadbak had. Beetje bang dat het een en ander er uit zou waaien. Drinken had ik genoeg maar dat zat natuurlijk achter in. Les1: leg ook voorin te drinken.

Bij Ausfahrt 50 vond ik het mooi geweest. Tussen Bremen en Hamburg heb ik een camping genomen.
De volgende dag naar Putgarden gereden. Daar de boot naar Rodby. Moest een kwartiertje wachten, tijd genoeg voor een Bratwurst mit Senf. Overtocht duurde 45 minuten. Dwars door Denemerken gereden en in Helsingor de boot naar Helsingborg op gegaan. 20 minuten varen.

Zweden dus. In Klippan heb ik 2 nachten op de camping gestaan. Prachtig weer. Lekker wezen touren ten zuiden van Klippan. Mooie smalle weggetjes. Gewoon ergens een weg in slaan en kijken waar deze uitkomt. Doe dat drie keer en je weet niet meer waar je bent. Verdwaald was ik niet want ik wist dat ik ergens ten zuiden van Klipan zat. Kaart er bij en kijken op de borden. Herhaal dit twee keer en je weet weer precies waar je bent. Op een bospad vroeg ik mij even het volgende af: als de auto het begeeft en ik moet de Zweedse Wegenwacht bellen, heb ik dan bereik en hoe vertel ik waar ik sta? Dit is echt avontuur (voor zover je dat in de westerse wereld nog kunt hebben).

Woensdag richting de camping voor het treffen vertrokken. Tussen Halmstad en Växjö begon de naald van de snelheidsmeter te dansen. Een kilometer of twintig voor  Växjö stond de naald op nul. Tikken op het glas bracht de naald even dansend in beweging. Inmiddels was het begonnen te regenen. Ik zag dat Kalmar ongeveer 100 kilometer was, het treffen op Oknö nog een kilometer of vijftig verder. Ben toen dus maar doorgereden.
Ik was lang niet de eerste. Er waren al zo´n 100 Land Rovers aangekomen. De Zweedse Land Rover Club (SLRK) had de hele camping plus de noodcamping gereserveerd. Landies galore.

Donderdag het dashboard maar eens los geschroefd. De aansluiting van de buitenkabel (hard plastic) op de klok was gebroken. Het was een breuk met kartels dus heb ik de boel met secondenlijm en tape zo goed mogelijk aan elkaar gezet. Ritje naar de supermarkt bewees dat het ding weer functioneerde.

Vrijdag greenlanen naar Nybro. Een bezoek aan de dealer (wc en koffie) en een bezoek aan de glasfabriek. De dealer heeft een circuitje. Je kon meerijden in de Discovery 3. Heb ik dus maar even gedaan. Ach, het is een auto. Mij teveel luxe en veel te modern.

Ik heb het hele treffen lang heel veel bekijks gehad met mijn Lightweight. Kennen ze daar alleen maar van de plaatjes. Ik was vrijdagavond net bezig glas, fles en stoel te verzamelen om even ergens te gaan buurten toen de grote organisator Todd met zijn gevolg langs kwam. 'Is that a Lightweight? We´ve got to get this one tomorrow!'
Bleek dus te gaan om een nieuw touristisch evenement in Monsteras: Traffic Day of zoiets. Ze waren op de camping aparte modellen aan het zoeken om mee te doen aan de static show en de tilt. Of ik mee wilde doen met de tilt. Leek me wel weer eens iets anders. Ja dus.

De volgende dag bleek dat ze een wip hadden gemaakt van boomstammen. Het was de bedoeling er op te rijden, balanceren en dan weer er af. Als voorlaatste van de 12 was ik aan de beurt. In 2 laag ging ik er op maar de balans heb ik niet gevonden. Na een keer of tien ietsje voor en achteruit heb ik het maar opgegeven. No score. Toch nog een tasje met een het een en ander mogen ontvangen uit handen van de burgemeester van Monsteras himself.

Zondag naar Vrigstad gereden. Drie nachten op de camping. Heerlijk kunnen greenlanen in de omgeving. Ook nog een keer tegen het donker worden een elandsafari gereden. Valt niet mee, in je eentje de route lezen en sturen. Gelukkig is er weinig verkeer dus op de smalste weggetjes kan je rustig stoppen. Hazen, konijnen, reeën en kraanvogels heb ik gezien maar nul elanden. Kon wel leuk vissen op die camping. Regenboogforel in een grote vijver.

Vervolgens naar Trelleborg. De zuidkust wilde ik ook zien. Noodweer onderweg. Hoe dichter ik Trelleborg naderde hoe slechter het werd. Sterke wind, bijna storm en veel grote druppels. Het was net droog toen ik mijn tent wilde gaan opbouwen. Waaien bleef het echter. Constant windkracht zes. Was de tent bijna kwijt, moest er achteraan rennen. Ik had mijn kampement net helemaal ingericht of er kwam weer een vreselijke bui.
De volgende dag was het mooi zomerweer maar nog steeds die harde wind. De vooruitzichten waren erg ongunstig. Ben een dag later dus maar kalm aan richting Nederland gegaan. Twee nachten in Leck (Nord Friesland) en twee in Soltau (Lüneburgeheide).
Maandag heb ik even in de buurt van het artillerie oefengebied rondgereden. Ben daar in mijn diensttijd twee keer op oefening geweest, met een Lightweight. De mooiste plekjes liggen echter in het Sperrgebied.
Op weg naar de stad Soltau bleek ineens het laadstroomlampje te branden. Ben meteen naar de camping gereden om de boel te bekijken. Alle zekeringen waren in orde, geen draadbreuk achter het dashboard en de aansluitingen op de dynamo ook OK. Met veel moeite kreeg ik de kast met de spanningregelaar los. De steun voor het luchtfilter zit behoorlijk in de weg. Kreeg die kast echter niet ver genoeg naar boven om hem los te schroeven. Alles dus weer gemonteerd en een proefstart. Lampje ging uit. Mooi. Proefritje dus maar voor ik de camping af was brandde het lampje weer. Op het parkeerterein van een supermarkt even de kabelaansluiting op de spanningregelaar verdraaid. Starten en lampje was uit en bleef uit. Zo ook de snelheidsmeter. Op de camping het hele gedoe weer open gemaakt. Kilometertellerkabel opnieuw getaped. Lijmen was niks geworden. Was ik al bang voor, teveel vettigheid.
Steuntjes van de dynamokabel los gemaakt en toen kon ik de spanningregelaar ver genoeg naar boven halen om de aansluitingen te bekijken. Schroeven wat strakker gezet, draadjes bekeken en hier en daar een stukje tape. Terug monteren, de v-snaar voor de dynamo wat strakker gezet en proefstart. Lampje uit.

De weersverwachting was weer niet al te best dus ben ik dinsdag naar huis gereden. Van Soltau een stukje A7, afrit 50 en dan de B214 naar Lingen. Buien, buien en zeer grote droppels. Bij lange Rob (205 cm) in Almelo koffie gedronken en tegen zes uur thuis. Uitgeladen en de auto naar Molenhoek gebracht. Het laadstroomlampje bleef de hele dag uit. Ik denk dat ik een nieuwe kabel nodig heb.

Zweden is mooi. Je moet echter wel van bos houden want daar hebben ze heel veel van. Het zuiden is overwegend landbouwgebied, akker na akker. Dat vind ik niet erg interessant. Ik ben niet noordelijker geweest dan Jönköping en heb slechts een klein stukje gezien. Zweden is een prachtig Land Rover land. Ik ben ook een paar keer een natuurgebied ingereden. Zolang er geen bord staat mag het. Geweldig! Asfalt wordt steeds smaller, gaat over in gravel/split en dan zand of modder. Wat ze ook veel hebben zijn muggen en die steken vreselijk. Les 3: koop Djungelolja in de supermarkt. Les 4: gebruik het!
Het klinkt heel erg vreemd maar Zweden heeft mij veel herinnerd aan Australië. Heel erg vriendelijke mensen, weinig verkeer, vriendelijk verkeer. Een hele relaxte sfeer.

Ik zal er nog wel eens heen gaan. Dan wat langer en verder naar het noorden.